torsdag 25 december 2008

TWOFIFTY #06






#6: Pulp Fiction
Regi: Quentin Tarantino
Skådespelare: John Travolta m.fl
År: 1994
IMDb: 8,9/10






Handling: Pulp Fiction är en halsbrytande, brutal och ändå komisk film som väver samman en rad färgstarka figurers öden och äventyr. Där finns rånare, hitmans, droger, boxare och allt möjligt annat. Men allt vävs samman till en historia i sig.

Omdöme: Åh, Quentin Tarantino har nog alltid haft ett lite speciellt område avgränsat till bara honom i mitt hjärta. Jag var nog tio år gammal när jag såg Pulp Fiction första gången och sedan dess har jag alltid älskat filmen. Den har ett alldeles unikt berättarsätt, eftersom filmen är uppdelad i kapitel och hoppar fram och tillbaka i tiden som en jojo på ett snöre, men det passar mig som handen i handsken, då jag alltid har gillat filmer som är lite extra svåra att hänga med i. Det känns som man tränar hjärnan lite extra då. Och att filmen skulle ligga med på listan över de tvåhundrafemtio bästa filmerna i världen är välförtjänt, det är en riktigt trevlig film som jag länge till och med rankade som min absoluta favoritfilm.

Tarantino har nog alltid träffat rätt när han har gjort en regijobb, kanske med undantag för Jackie Brown, som inte riktigt passade mig i smaken, och möjligtvis också Kill Bill 2, som inte riktigt gav mig vad jag behövde, antagligen för att de snygga fighting-scenerna är så orättvist uppdelade mellan de båda filmerna i serien. Men det bekymret behöver man inte ha när man tittar på Pulp Fiction. Det är nämligen en film som har det mesta. Härliga oneliners, grymma karaktärer, antagligen världens bästa soundtrack och filmvärldens snyggaste plånbok. Bad Motherfucker!

John Travolta, Bruce Willis och Samuel L. Jackson är dessutom en oförglömlig skådespelartrio som gör sina roller med bravur. När jag tänker efter kan nog detta vara en av de få filmer där jag faktiskt har vråldiggat Bruce Willis, som jag egentligen har ganska svårt för. Men med en Tarantino som ger direktioner kan ingenting gå fel. Men som jag skrev var det ett tag sen Pulp Fiction var min favoritfilm. Sedan dess har jag hunnit med att se några filmer som har varit bättre, men självklart passar den, med alla mina hyllningsord om den, på TOP10. Det är sjujävla bra film som knyter ihop allt till en liten tygpåse och kör upp i analen på alla tittare. Och då blir man aldrig av med den.

Mitt betyg: 9,3/10
Plats på IMDb: #6
Värd sin placering: Hell yeah!

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP