onsdag 31 december 2008

TWOFIFTY #09





#9: Star Wars: Episode V
Regi: Irvin Kershner
Skådespelare: Mark Hamill m.fl
År: 1980
IMDb: 8,8/10
Köp: CDON.







Handling: I uppföljaren till Stjärnornas krig fortsätter kampen för att rädda galaxen från det ondskefulla Rymdimperiet. Luke Skywalker, Han Solo, Prinsessan Leia och Chewbacca står öga mot öga med Rymdimperiets styrkor på isplaneten Hoth. När Han Solo och Leia lyckas fly, beger sig Luke till planeten Dagobah på jakt efter jedi-mästaren Yoda. Endast med Yodas hjälp kan Luke överleva utmaningen från Darth Vader och möta Den Mörka Kraften.

Omdöme: Så har jag då äntligen kommit fram till det magnifika ögonblick när jag ska få recensera en av de absolut värsta filmerna jag har sett. För Star Wars-serien tilltalar inte mig på något vis, och har aldrig gjort det heller. Jag vet inte om det beror på att jag fick leka med fel leksaker när jag var liten eller om jag innerst inne har en liten CP-skadad gen som ligger och värker, eftersom i stort sett alla andra jag har pratat med verkligen älskar filmerna och talar så varmt om dem att man skulle kunna tro att det inte är någon idé att fortsätta göra film, utan rulla den här sketna trilogin på biograferna hela tiden istället. Det där kan för övrigt ha varit den allra längsta meningen jag någonsin skrivit, även fast jag är känd för att formulera alldeles för långa meningar.

Som jag skrev tidigare så finns det ingenting som tilltalar mig med Star Wars, men ändå beslöt jag mig för att se filmerna ytterligare en gång, bara på grund av två anledningar. Dels ville jag se ifall jag bara var ett mycket konstigt barn som liten, och nu skulle tycka om filmerna, och dels ville jag göra recensionerna av filmerna så up-to-date som möjligt genom att ha filmerna klart och tydligt i tankarna när jag recenserade dem. Och filmerna levde upp till mina negativa förväntningar. Hittills har jag hunnit se om fyran och femman och det är någonting av det absolut sämsta jag har sett i filmväg, och tro mig, jag har sett mycket skit. Det må vara så att science-fiction inte ligger mig speciellt varmt om hjärtat, men är en film bra brukar det inte hindra mig från att tycka om den.

Men i Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (kort och koncist namn, Lucas) hittar jag inte mycket positivt att hänga upp mina recensioner på. Dekoren är ful och tråkig, skådespelarna är uppstyltade och specialeffekterna är riktigt usla, till och med för att vara åttiotal. De enda små ljuspunkterna i filmen är när Yoda och Chewbacca får vara med, eftersom de är genialiska filmkaraktärer, och det är väl också dessa två som räddar filmen från ett totalt haveri, men i övrigt kan jag tyvärr inte stämma in i hyllningskörerna. snarare står jag i motståndarklacken, en liten bit bort och hoppas på utvisning för hela filmteamet.

Mitt betyg: 5,2/10
Plats på IMDb: #9
Värd sin placering: Jag gråter blod!

1 kommentarer:

Johan 31 december 2008 kl. 11:10  

nåssådå

Du får gråta ut i mina armar när jag kommer tillbaka till västerland.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP