lördag 20 december 2008

TWOFIFTY #04






#4: Batman - The Dark Knight
Regi: Christopher Nolan
Skådespelare: Christian Bale m.fl
År: 2008
IMDb: 9,0/10






Handling: Nu har den mörke riddaren bestämt sig: Han ska en gång för alla få ett slut på den organiserade brottsligheten i Gotham City. Till sin hjälp har han polischef Jim Gordon och åklagare Harvey Dent - och de visar sig vara en sällsynt bra brottsbekämpartrio. Men snart stöter de på patrull, då den genialiske mästerskurken Jokern träder in på spelplanen. Han skapar snabbt total anarki i staden och tvingar Batman farligt nära fel sida av lagen.

Omdöme: Ja, okej, att de nya Batman-filmerna skulle bli stora och att alla skulle prata om dem, det förstod jag nog när jag fick reda på att Christian Bale, som är en av mina favoritskådisar för övrigt, skulle ta på sig masken och spela Batman i Batman Begins. Och mycket mer än att alla pratade om den blev det inte för Batman Begins. Det blev några veckor på bio och sen var det borta och man tänkte inte så mycket mer på filmen. Tills. Tills vi fick reda på att det skulle bli en uppföljare. Den skulle heta The Dark Knight och Heath Ledger skulle spela Jokern. Kanske inte så jäkla stort, det enda som diskuterades var om Ledger skulle spela rollen lika bra som Jack Nicholson hade gjort nitton år tidigare.

Men så hände det som inte fick hända. Men som samtidigt var alldeles för bra för filmens bästa eftersom det blev en så fruktansvärt morbid reklamkampanj. Ja, ni förstår själva att jag pratar om Heath Ledgers död. Världens folk grät i kör tillsammans med Michelle Williams.

Heath Ledgers död lade sig som en dimma som snart försvann och accepterades, men nu visste alla om filmen, oavsett om man var fyra år gammal eller hundrafjorton år ung. men det räckte tydligen inte, för nästa grej innan biopremiären var att Morgan Freeman voltade med sin bil och slog sig ordentligt. Jag säger inte att det var avsiktligt, jag säger bara att det är reklam. I vilket fall så klarade sig ju Morgan Freeman och nyheten la sig ganska fort. Men ungefär en vecka senare slog Christian Bale sin mamma och så fick filmen ytterligare lite reklam, eftersom han hamnade i strålkastarljuset ett tag igen.

Jag säger inte att The Dark Knight är en dålig film som ligger på listan bara för att den fått så mycket konstig reklam som vanligtvis filmer inte bör få, men jag säger att det definitivt har någonting med saken att göra. Men visst är filmen bra, musiken är finfin, och skådespelarinsatserna är otroliga, dels från Christian Bale som vuxit in lite i rollen som Batman sedan första filmen, men också av Heath Ledger som gör en riktigt bra tolkning av Jokern, och slår Jack Nicholsons prestation, mest för att han ser så sjukt galen ut i filmen. Så på grund av skådespelarprestationerna av dessa två, plus Morgan Freeman, Michael Caine och Gary Oldman kan jag inte såga den här filmen totalt, men jag kan inte heller påstå att jag skulle vilja att den ska ligga på listan över de tvåhundrafemtio bästa filmerna i världen.

Mitt betyg: 7,5/10
Plats på IMDb: #4
Värd sin placering: Nej, inte på en fläck är jag rädd!

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP