torsdag 18 december 2008

TWOFIFTY #03




#3:
The Godfather II
Regi: Francis Ford Coppola
Skådespelare: Al Pacino m.fl
År: 1972
IMDb: 9,0/10






Handling: Så följer då här fortsättningen av berättelsen om familjen Corleone, och nu kretsar allt kring det nya överhuvudet Michael Corleone (Al Pacino), som måste se till att familjen klarar sig. Parallellt visas historien om hur hans far, Vito, kommer till Amerika, skaffar familj och försörjer sig genom maffiaverksamhet.

Omdöme: Det finns väldigt många filmkännare som tycker att andra filmen i trilogin om familjen Corleone är den bästa av de tre, men jag får nog tyvärr hålla med IMDb:s lista och ranka första filmen högre än den här. Även fast Al Pacino är en av mina absoluta favoritskådisar och Robert de Niro gör en fantastiskt tolkning av en ung Don Vito Corleone så finns där någonting som saknas hela tiden, någonting som är väldigt svårt att sätta fingret på.
Kanske är det bara så att jag tycker om första filmen för mycket för att uppskatta den här där inte Marlon Brando är med och förgyller filmen med sin fantastiska rolltolkning, eller så är det kanske bara så att handlingen är svagare i tvåan, vilket den faktiskt är.



Musiken är absolut lika stark som i första filmen, den där tunga, sorgsamma valsmusiken som ligger som en tjock persisk matta över mitt medvetande, och fotot är till och med bättre än i första filmen, där ju faktiskt fotot var ganska så rörigt och svårt att hålla reda på i slutet. och som sagt är skådespeleriet av allra högsta klass, så varför jag tvekar på att detta är bättre än ettan är svårt att veta riktigt. Möjligtvis är det bara så att jag saknar Marlon Brando och hans tolkning av Don Vito Corleone alldeles för mycket för att kunna uppskatta filmen lika mycket. Var är de fantastiska framviskningarna av 'I'm gonna give him an offer he just can't refuse'? Var är de stoppade kinderna och den hesa rösten? Saknaden efter Marlon Brando är enorm i Gudfadern två, så är det bara.

Mitt betyg: 8,2/10
Plats på IMDb: #3
Värd sin placering: Nej, tyvärr!

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP