söndag 28 december 2008

TWOFIFTY #07





#7:
Schindler's List
Regi: Steven Spielberg
Skådespelare: Liam Neeson m.fl
År: 1993
IMDb: 8,8/10
Köp: Discshop.





Handling: Vi får ta del av den oförglömliga, sanna historien om den gåtfulle Oskar Schindler, medlem av nazistpartiet. Han var en riktig kvinnokarl och en affärsman som aldrig drog sig för att muta sig till den framgång han eftersträvade. Men han tog mitt under andra världskriget plötsligt ställning och använde hela sin förmögenhet för att friköpa sina judiska arbetare.

Omdöme: Jag har alltid varit väldigt intresserad av allt som har med andra världskriget att göra. Jag vet inte varför, men det ligger någon slags underbyggd fascination för det råa slakteriet och hur fan man lät det hände, och om det överhuvudtaget fanns någon som försökte motverka grymheten som pågick. I filmen Schindler's List får vi följa en sådan man. En man som man aldrig hade hört talas om ifall inte Steven Spielberg hade gjort en film om honom. Och så blev filmen också ett stilistiskt mästerverk där Spielberg verkligen visar prov på hans talang i registolen, något som han kanske inte har fått utlopp för i de lite mer snabba actionfilmerna han ligger bakom. Hela Schindler's List är i svartvitt, utom vissa små detaljer, vilket gör filmen helt fantastiskt välproducerad och vacker att titta på.

Visserligen är jag ofta emot filmer som handlar om andra världskriget där alla tyskar pratar engelska, men det är inget jag stör mig på häpnadsväckande mycket i Schindler's List, eftersom den har en riktigt bra historia att berätta. Hade tyskan använts här hade det nog snarare gjort filmen till lite för pretentiös just för att den behandlar ett ämne som kräver uppmärksamhet både från ögat och örat.

Jag tycker att Schindler's List är en näst intill perfekt film i mina ögon, men det finns någonting jag saknar. Det kan vara att de små färgdetaljerna borde vara flera, eftersom de är lätta att missa. I efterhand när jag pratar med vissa vänner som inte är lika insatta cineaster som mig och nämner den lilla flickans röda klänning tittar de bara konstigt på mig som om jag har sett i syne eller något sådant. Men det kan å andra sidan vara bra också, eftersom man får en belöning för att titta noggrant.
Som ni hör så velar jag lite fram och tillbaka när jag funderar på hur strålande Schindler's List egentligen är. Och det är svårt att sätta betyg på filmen, men jag tror att jag kan ha bestämt mig. möjligtvis behöver jag se filmen en liten gång till för att vara säker på att jag satt rätt betyg, vi får väl se.

Mitt betyg: 9,4/10
Plats på IMDb: #7
Värd sin placering: Högre!?

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP