fredag 23 januari 2009

ANDREW LLOYD WEBBER

Jag har alltid haft en svaghet för musikaler. De träffar mig i hjärnan och i hjärtat, och har alltid legat mig nära, oavsett om det varit Singin' in the Rain från femtiotalet, eller den ganska så nyinspelade, och totalsågade, versionen av Phantom of the Opera, regisserad av Joel Schumacher. Och allra mest tycker jag, precis som många andra musikalälskare, om Andrew Lloyd Webbers mästerverk. Han skrev sin första musikal när han var sjutton år gammal (Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat) och sedan bara öst ut pjäser såsom Cats, Starlight Express, ovannämnda Phantom of the Opera, och Jesus Christ Superstar.
Den sistnämnda är nog min favoritmusikal of all times, antagligen eftersom det var den första jag såg live när min mamma tog med mig till Göteborgsoperan för första gången i mitt liv.

Och hade jag fått välja hade jag gärna sett den igen, den här gången på West End där Steve Balsamo, en singer/songwriter med ursprung från Italien fick spela huvudrollen Jesus. Hans röst och agerande är helt fenomenalt i de klippen som finns med honom på Youtube. Hoppas att han kommer till Sverige med uppsättningen. Då jädrar blir det åka av.

STEVE BALSAMO - GETHSEMANE

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP