lördag 24 januari 2009

UPPDRAG: BÄSTA FILM


Slumdog Millionaire först ut!

Som utlovat i inlägget om vilka som blivit nominerade till Oscarsgalan kommer här en liten utvärdering varje gång jag ser en av filmerna som blivit nominerad. Och först ut blev Slumdog Millionare, filmen om en vanlig pojke från slummen i Indien som lyckas vinna full pott, 20 000 000 rupies, i den indiska versionen av tv-frågesporten 'Vem vill bli miljonär?'. Parallellt med frågesportsprogrammet får vi som tittare reda på varför en outbildad, fattig pojke som knappt kan läsa och skriva kan svaret på frågor som inte ens läkare och advokater kan svara på. Vi följer honom också i hans förhör med polisen efter showen när han anklagas för att ha fuskat sig till vinsten.

Slumdog Millionaire är en film om att lyckas. Om att visa vad man kan. Om att alla människor är lika värda. Men kanske framför allt om den eviga kärleken. En kärlek som huvudpersonen Jamal Malik kämpar för filmen genom. Och det är vackert. Väldigt vackert.
Det här är en sådan film som mina kompisar skulle kalla för en 'typisk Oscarsfilm', eftersom den är ganska långsam och det inte händer allt för mycket i filmen. Men det är en underbar historia. Filmen är dessutom fylld av bra musik som förflyttar mig till Indien och låter mig vara med på plats i Jamals barndom.

Filmen är också fylld av riktigt bra skådespelarinsatser. Här ovan ser vi Jamal och Talika, som spelas av Dev Patel och Freida Pinto. Jag tror på dem när de berättar sin historia för mig, och den träffar mig rakt i hjärtat. För Slumdog Millionaire är en film om olycka lika mycket som lycka. Känslor blandas som en cocktail. Och man vet aldrig hur varje scen ska smaka. Dessutom får jag debatten om polisbrutalitet och fusk inom spelprogram på huvudet, då filmen tar upp båda delarna och avhandlar dem med finessen som krävs.
Jag tror att Slumdog Millionaire kommer skrälla på galan i år och plocka hem ett antal olika priser, för The Slumdog is an Underdog. En film som inte många känt till att den varit i görningen, men som har farit fram på filmfestivaler i världen och sopat mattan av konkurrenterna.

Nåväl, jag har tre filmer kvar att se innan jag kan avgöra vilken jag tycker är en värdig vinnare till det tyngsta filmpriset there is. Nästa film att se blir Milk där Sean Penn, machokarlarnas machokarl, svidar om till homosexuell.

1 kommentarer:

Anonym,  27 januari 2009 kl. 03:37  

milk som är så förbannat bra dessutom. du har då något att se fram emot!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP