onsdag 14 januari 2009

TWOFIFTY #10





#10: 12 Angry Men
Regi: Sidney Lumet
Skådespelare: Henry Fonda m.fl
År: 1957
IMDb: 8,8/10
Köp: Discshop.






Handling: Elva jurymedlemmar är övertygade om att den anklagade är skyldig till mord. Den tolfte medlemmen är övertygad om hans oskuld. Hur kan denne ensamme man få dom andra att inse samma sak? Det verkar vara ett fall med övertygande bevisning mot en tonåring anklagad för mordet på sin far.

Omdöme: 12 Angry Men är just en sån film som gjorde att jag tvekade med att börja recensera alla filmer på IMDb:s lista. Det är nämligen en film som jag, innan jag såg den, trodde skulle vara fruktansvärt tråkigt. Jag trodde att det skulle vara en film jag skulle få tvinga mig genom med hjälp av red bull, chokladkakor och amfetamin. Jag trodde det skulle vara roligare att se två getter utföra den rostiga trombonen på varandra. Kort sagt - jag trodde det skulle vara en fruktansvärd pina att se den.
Men som vanligt så upptäcker jag att man fan inte ska ha förutfattade meningar om filmer, eftersom man antingen har fel, förskräckligt fel eller är dum i huvudet. För 12 Angry Men visar sig vara en av de bästa filmerna jag har sett. Det är en film som håller mig fängslad vid skärmen som getingar till AXE-deodorant.

12 Angry Men är fylld av riktigt duktiga karaktärsskådespelare som gör att en film som bara bygger på dialog mellan tolv olika personligheter blossar upp och blir till riktig underhållning. I spetsen av dessa tolv män står Henry Fonda. Han spelar mannen som är fast övertygad om att den åtalade pojken är oskyldig och som brinner för att övertala de andra elva personerna om detta. Han drar filmen framåt och även fast det ser mörkt ut för honom i vissa lägen så lyckas han på något sätt hitta en ny infallsvinkel i fallet.
En annan man som sticker ut är Lee J. Cobb som spelar jurymedlem tre, den medlemmen som är mest övertygad om att den åtalade mannen bör stekas i elektriska stolen. Det är nästan som om allting händer på riktigt och efter ett tag tror jag nästan att det är en dokumenterad verklig händelse jag tittar på.

Jag blir aldrig uttråkad när jag tittar på denna film, och jag önskar bara att min övertalningsförmåga var lite bättre, eftersom det är oerhört svårt att övertyga mina vänner och min familj om att det faktiskt är en riktigt bra film de gånger jag har försökt. Men det är väl antagligen mest synd om dem, eftersom de missar en av de allra bästa filmerna i världshistorien.

Mitt betyg: 9,4/10
Plats på IMDb: #10
Värd sin placering: TOP5 minst!

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP