onsdag 21 januari 2009

TWOFIFTY #11 - CASABLANCA


#11: Casablanca
Regi: Michael Curtis
Skådespelare: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman m.fl
År: 1942
IMDb: 8,8/10
Köp: Ginza

Handling: Casablanca är en stad som är lätt att resa till men svår att lämna. Särskilt om man står med på nazisternas lista över efterlysta. Motsåndsledaren Victor Laszlo anländer till Casablanca med sin fru Ilsa. Det visar sig snart att hans enda hopp att komma därifrån med livet i behåll är den cyniska och bittra amerikanen Rick Blaine, vars hjärta Ilsa en gång krossat.

Omdöme: Jag tror inte att det finns någon som inte har hört talas om filmen Casablanca. Den har blivit så helgonförklarad och upphöjd till skyarna att alla någon gång har stött på namnet när de läst om film i någon av alla medier som förgyller vårt avlånga land. En stor filmkedja har till och med fått namnet efter skådespelaren som spelar Rick Blaine, nämligen Humphrey Bogart, och de flesta svenskar vet att Ingrid Bergman kom från Sverige, flyttade till USA och var med i många stora produktioner, varav en var Casablanca.
Men ändå är världens mest använda filmcitat helt felreciterad i 95% av fallen. Citatet 'Play it, Sam' som man hör i filmen har på något sätt blivit förväxlat med citatet 'Play it again, Sam' som alltså inte kommer från Casablanca, utan från bröderna Marx A Night in Casablanca. Förlåt mig, det var cineasten i mig som bröt fram.

Men tyvärr förstår jag inte att Casablanca blev så hyllad som den faktiskt blev, eftersom jag tycker att det trots allt är en ganska medioker film i jämförelse med andra filmer på IMDb:s lista över de tvåhundrafemtio högst rankade i världen. Visst är skådespelarna riktigt duktiga, i synnerhet Humphrey Bogart, men även biskådespelaren Paul Henreid.
Tyvärr gör Ingrid Bergmans fatala engelskasvårigheter att hon inte blir jättetrovärdig. Visserligen ska hon spela en tjej från Oslo, men någonstans får gränsen gå, det låter inte trovärdigt om man måste lära sig replikerna ord för ord och stakar fram dem.

Casablanca är också en ganska långsam film. Den har sina höjdpunkter när allt rullar på men ofta blir det bara transportsträcka mellan Bogarts fenomenala one-liners. Men fotot är strålande och musiken lika så vilket bygger upp filmen lite. Den är säkerligen väldigt välgjord för att komma från 1942 och att ta upp ämnet naziförföljelser i en film som hade premiär när Andra Världskriget rasade som värst runt om i världen kräver balls.
Men på det stora hela är det en film som inte imponerar mig så särdeles mycket, vilket är väldigt synd. Kanske hade jag helt enkelt för stora förhoppningar på den innan jag tittade på den.

Mitt betyg: 7,2/10
Plats på IMDb: #11
Värd sin placering: Nej, tyvärr inte.

TRAILER FÖR CASABLANCA

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP