onsdag 28 januari 2009

UPPDRAG: BÄSTA FILM


The Reader blev sista filmen ut i mitt uppdrag att se alla de Oscarsnominerade filmerna i kategorierna Bästa Film och Bästa Regi. Så imorgon eftermiddag kommer det komma en utvärdering i hur jag tycker att priserna skall fördelas och varför.
The Reader bygger på en berättelse om hur en femtonårig pojke i sextiotalets Tyskland blir förälskad i en äldre kvinna, spelad av Kate Winslet. De inleder ett förhållande, som bara håller över sommaren. Efter det kommer twisten. Det är inte vem som helst pojken haft ett förhållande med. Mer än så vill jag inte avslöja, eftersom det förstör ploten i filmen litegrann. Men det jag kan säga är att jag rekommenderar er att se den här filmen, eftersom det är en vacker berättelse om förbjuden kärlek och om Tysklands historia.

Som vuxen spelas pojken av Ralph Fiennes, en av mina absoluta favoritskådespelare. Det är skönt att se honom som en riktig människa igen efter att han har spelat Voldemort i några av Harry Potter-filmerna igen. Det är ju faktiskt andra gången han spelar tysk också, då han medverkade i Schindler's List för cirka femton år sedan. Han gör det lika bra den här gången, även fast det knappt pratas någon tyska överhuvudtaget i filmen. Men det gör för en gångs skull inget.
Notera att de här genomgångarna av filmerna inte varit regelrätta recensioner, dessa kommer förhoppningsvis att komma upp på Bloggywood om ett tag, skrivna av mig. Tills dess får ni nöja er med en slags utvärdering av filmerna här på Kulturfascist.
Och imorgon kommer som sagt 'final verdict'. Glöm inte att kolla in den.

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP