tisdag 27 januari 2009

UPPDRAG: BÄSTA FILM


Milk. Josh Brolin och Sean Penn.

Jag hade väldigt höga förväntningar på filmen Milk innan jag såg den. Filmen handlar om Harvey Milk, gaymannen som kämpade för det fria samhället i Kalifornien, men mest för att mansjakten på homosexuella människor skulle sluta. I början av filmen är Harvey Milk ingenting, men sakta men säkert följer man honom upp mot toppen.
Filmen är förövrigt baserad på en verklig händelse, Harvey Milk har funnits på riktigt, men blev skjuten tillsammans med borgmästaren på sjuttiotalet. Så då kan ni ju gissa hur filmen slutar.

Incidenterna kring Milk är inte mycket att bygga upp en film kring. Det intresserar mig inte ett dugg, eftersom det är en såpass tunn historia som inte påverkar mig någonting. Jag förstår nämligen inte vad den vill visa - det här visste man ju innan man såg filmen, eller? Men det som inte filmen har i handling har den i sina briljanta skådespelare. Sean Penn är helt fantastiskt som den fjolliga Harvey Milk, och James Franco fantastisk som dennes följeslagare, första medhjälpare och pojkvän. James Franco som för övrigt är önskefavorit hos Bloggywood till att spela Jesse Custer i filmatiseringen av serien Preacher, men det är en helt annan historia.

All in alla så tror jag inte (hoppas jag inte) att Milk vinner en Oscar för bästa film, eftersom både Benjamin Button och Slumdog Millionaire är bättre filmer i sina helheter, men jag favorittippar Sean Penn till en Oscar för bästa manliga huvudroll, för han är fantastisk i filmen.

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP