torsdag 29 januari 2009

SLUTPLÄDERING: BÄSTA FILM

Jag har alltid varit en av de där som alltid håller på fel film när Oscarsgalan går av stapeln. Det måste ni ha i åtanke nu när jag går igenom hur jag tycker att priserna Bästa Film och Bästa Regi ska fördelas.

MILK
Jag har tänkt mer och mer på denna film sen jag såg den och kommit på att historien och filmen inte tilltalade mig särskilt mycket. Jag vet inte varför riktigt. Jag brukar verkligen gilla filmer om verkliga händelser och det är ju just en sån här film. Men Sean Penn är fantastisk och borde vara en av favoriterna till en Oscar för sin huvudroll, även fast jag inte sett alla filmerna i den kategorin än.


BENJAMIN BUTTONS OTROLIGA LIV
Benjamin Button kommer att vinna en Oscar för bästa film ifall de vill ge den till en episk konstorgasm som innehåller många bra ingredienser. Jag tycker personligen att den kan få vinna ett par Oscars av de tretton den är nominerad till, men i min bok är det inte tillräckligt för att vinna för bästa film. Möjligen bästa regi eftersom David Fincher har gjort ett jättejobb.


SLUMDOG MILLIONAIRE
Jag har ju under hela det här projektet kallat den här filmen för underdog, eftersom den inte har några stora skådespelare, ingen superbudget och därför att ingen hört talas om filmen förrän för någon månad sen, men det verkar inte längre som att filmen är underdog. Den har vunnit många stora priser på filmfestivaler runt om i världen och bör inte räknas bort på Oscarsgalan. Det är en fin film om kärlek och om att lyckas, och jag fäller några tårar, men mer än så blir det inte. Det finns nämligen bättre filmer nominerade i år.


FROST/NIXON
Det är nu det blir svårt. Nu är mina två favoritfilmer kvar att utvärdera och jag vet ärligt talat inte vilken jag vill ska vinna en Oscar för bästa film. Frost/Nixon är ett mästerverk vad det gäller en verklig händelse och man har verkligen lyckats att framställa Frank Langella som en mäktig man och han gör Nixon helt fantastiskt. Detta är mannen som kanske kan stjäla Sean Penns staty för bästa manliga huvudroll. Och som sagt har den, enligt mig, en stor chans till den mest ärofyllda av alla statyer också. Kanske de två mest ärofyllda.


THE READER
Och det är då denna film som enligt mig kan ställa till det för Frost/Nixon. Detta är en underbar berättelse som fångar upp mig och kastar mig mot marken. För att fånga upp mig igen. Det är en förbjuden saga som blir sanning framför mina ögon. Och skådespeleriet från Kate Winslet och Ralph Fiennes är makalöst bra. Samspelet mellan fröken Winslet och David Kross tar också ett hårt tag om mig. Det slår till och med skådespeleriet i Lust och fägring stor, som också är inne på det där med förbjuden kärlek.


Hade jag fått bestämma hade Frost/Nixon och The Reader kunnat få dela på båda priserna, men måste jag välja så ger jag statyetten för bästa regi till Frost/Nixon och priset för bästa film till The Reader. Men förra året tyckte jag att Försoning var bäst och den vann knappt några priser. Så ni kanske inte ska lita allt för starkt på mig när ni satsar hela er förmögenhet på att spela om vinnarna.

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP