onsdag 28 januari 2009

UPPDRAG: BÄSTA FILM


Detta var väl om jag ska vara ärlig den film jag var mest tveksam till när jag läste listan över de filmer som blivit nominerade till en Oscar i kategorin Bästa Film. Dels för att jag aldrig hade hört talas om filmen, och dels för att det lät som ett ämne som inte intresserade mig det minsta. Men jag hade lovat mig själv att filmerna skulle bli sedda, och Frost/Nixon var inget undantag, så såg den gjorde jag och jag blev mäkta imponerad. Oscarsnominerade Frank Langella, som spelar Richard Nixon, har en väldigt svår roll. Han ska porträttera en av världens genom tiderna kändaste och absolut mäktigaste män. Men tack vare sin skicklighet och alla fantastiska kameravinklar man har hittat utstrålar han makten som Nixon säkert gjorde under sin tid. Och filmen håller mig fastnaglad eftersom det är en riktigt bra historia och en uppvisning i cinematografisk skicklighet.

Att Frank Langella redan är självklar vinnare i kategorin Bästa Manliga Skådespelare behöver jag inte ens nämna för de som har sett filmen. Jag tycker att han gör 2000-talets. Och filmen i sig självt skall inte räknas bort för tidigt ifrån racet heller, i alla fall inte enligt mig. Alla i filmteamet verkar nämligen ha lagt ner sin själ i att detta ska bli en bra film och allting liksom bara sitter där. Allt ifrån redan nämnda kameravinklarna och fototagningar till ljussättning är planerat in i minsta detalj som Gösta Ekman skulle ha sagt.
Nu är endast The Reader kvar, sen ska jag komma med mitt expertutlåtande vad det gäller åtminstone kategorierna Bästa Film och Bästa Regi, eftersom det är samma fem filmer som är nominerade till dessa kategorier.

0 kommentarer:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP