torsdag 22 januari 2009

OSCARSNOMINERINGARNA

Så var det äntligen dags för årets största händelse. I alla fall för mig som filmälskare och cineast. Klockan 14:30, svensk tid, idag släpptes nämligen Oscarsnomineringarna inför galan som går av stapeln den 22 februari, alltså om ganska exakt en månad. Varje år brukar jag ha för vana att försöka se så många nominerade filmer som möjligt, och om jag inte hinner alla så åtminstone de som är nominerade till Bästa film och Bästa regi. Låt oss hoppas att jag hinner det i år också, med tanke på min praktik och lite annat som ligger i vägen för full koncentration på galan.

BÄSTA FILM
The Curious Case of Benjamin Button är den enda filmen i kategorin som jag faktiskt har sett, men jag ser fram emot att se Milk och Slumdog Millionare som jag har haft koll på en längre tid. Dessutom är det spännande med två filmer som jag har haft väldigt lite koll på, och som jag bara har hört namnet på två-tre gånger bli nominerade. Det handlar om Frost/Nixon och The Reader som är de sista två nominerade i kategorin. Jag återkommer med recensioner på dessa, men just nu hejar jag på TCCOBB, som ju är den enda jag har sett.

BÄSTA MANLIGA SKÅDESPELARE
Det är när listan publiceras som det märks hur dålig jag har varit på att se nya filmer i år. Antagligen beror det på att Vänersborgs biograf inte tar in allt för mycket filmer. I denna kategori har jag återigen bara sett Brad Pitt som Benjamin Button i filmen med (nästan) samma namn. De övriga nominerade är Richard Jenkins i filmen The Visitor, som jag inte ens hört talas om, och Sean Penn för sin roll i Milk. För sin prestation i Frost/Nixon är Frank Langella nominerad och slutligen är Mickey Rourke nominerad för sin roll i The Wrestler.

BÄSTA KVINNLIGA SKÅDESPELARE
Första kategorin hittills som jag inte sett en enda film i! Men det ska jag försöka ändra på innan galan går av stapeln. I denna kategori är följande nominerade: Angelina Jolie för sin roll i filmen The Changeling. Anne Hathaway i Rachel Getting Married gör tydligen en riktigt bra prestation, liksom Melissa Leo i Frozen River verkar göra. Kate Winslet har chans på ytterligare en Oscar för sin roll i The Reader, och sist men inte minst är Meryl Streep nominerad, men inte för Mamma Mia, utan för sin roll i filmen Doubt som jag har hållt ögonen på en längre tid.

BÄSTA MANLIGA BIROLL
Det är ju knappast förvånande att se att Heath Ledger är nominerad i denna kategori för sin roll som The Joker i Batman: The Dark Knight. Jag tror till och med att jag förutspådde det i min recension av filmen som finns på den här bloggen. Men de övriga nominerade visste jag ingenting om, och det finns till och med en riktig högoddsare bland de nominerade i Robert Downey Jr. från Tropic Thunder. De tre övriga nominerade är Josh Brolin från Milk, Philip Seymour Hoffman i Doubt som jag nämnde här ovan, och Michael Shannon från Revolutionary Road.

BÄSTA KVINNLIGA BIROLL
Återigen bara en film som jag sett, Benjamin Button, varifrån Taraji P. Henson är nominerad. Två nominerade från filmen Doubt i den här kategorin, nämligen Viola Davis och Amy Adams. Något förvånad blev jag dock för Penélope Cruz som är nominerad för sin roll i Vicky Christina Barcelona, det kändes inte som en film för Oscarsgalan, även fast det är Woody Allen som ligger bakom. Slutligen är Marisa Tomei nominerad för sin roll i The Wrestler.

BÄSTA REGI
Det är märkligt. Det är exakt samma nominerade filmer i denna kategori som i kategorin Bästa Film. Tydligen tycker juryn att de som har lyckats att göra filmerna till vad de är är regissörerna. Så är det säkert. De som ligger bakom filmerna är dessa gentlemän (för det är bara gentlemän): David Fincher ligger bakom The Curious Case of Benjamin Button och får en nominering för den. I registolen bakom Milk sitter Gus Van Sant, som tävlar mot Ron Howard som ligger bakom Frost/Nixon. De sista två nominerade herrarna i denna kategori är Stephen Daldry för regin av The Reader och Danny Boyle för jobbet med Slumdog Millionare.

Det får nog räcka med uppräkningar. Jag tror att jag har täckt alla de största kategorierna, utom möjligtvis de som är nominerade för manus och foto, samt de nominerade till Bästa Animerade Film. Däremot kan jag berätta att den svenska filmen Maria Larssons Eviga Ögonblick av Jan Troell inte blev nominerad till Bästa Utländska Film, fast den höll sig kvar väldigt länge. Jag kommer återkomma till ämnet Oscarsgalan när jag sett fler av filmerna och kan avgöra vilka jag tycker ska vinna.
Vi avslutar med trailers för alla filmer nominerade till det prestigefyllda priset Bästa Film.

Milk


Frost/Nixon


The Reader


Slumdog Millionare


The Curious Case of Benjamin Button


Hela lista över de nominerade går att hitta här.

4 kommentarer:

Seniorbloggen 22 januari 2009 kl. 15:00  

kul att hitta en kulturfaschist och cineast här=) sitter också och väntar på nomineringarna... Har du någon favoritfilm och skådespelare som du hoppas på? Jag såg Slumdog millionaire igår och hoppas att den kommer få många nomineringar! Vill att Kate Winslet ska få två nomineringar och iallafall ta hem en statyett!
min blogg: metrobloggen.se/enfilmvetaresbetraktelser

Anonym,  22 januari 2009 kl. 15:02  

Slumdog hade enligt BBC fått 10 nomineringar, och Winslet är nominerad för Best Actress för hennes roll i The Reader.

Erik Ståhlberg 22 januari 2009 kl. 15:46  

Anonym: Ja, Slumdog lär ju vinna ett par, verkar vara en riktigt bra film!

Rebecka: Jag ska genast kolla in din blogg och lägga till den i min lista över värda bloggar! Vi cineaster bör hålla ihop ;)

Seniorbloggen 22 januari 2009 kl. 16:32  

tack, tack! du har också en bra filmblogg...verkar vara brist på det annars! har kollat in filmtrailerna till "bästa film". Ser extra mycket fram emot "The Reader".

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP